CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Monday, February 16, 2009

Kisah Si Pintar Yang Jahil

Ini kisah benar.. Aku yakin 100% kebenarannya sbb ia berlaku pd diri sendiri.. Hehehe.. Kisahnya berlaku pada tahun 1992.. Masa tu aku baru 9thn.. Darjah 3 la kaedahnya.. Ptg2 lepas balik sekolah, pergi la plak sekolah agama.. Dalam kelas time tu, kiranya aku ni si pintar la jugak (haha!), jadinya diberi kepercayaan oleh ustaz ustazah untuk tolong derang tengok2 kan kawan2 sekelas aku tu Amali Solat.. Selama ni aku tgk time kawan perempuan jek buat amali.. Sekali tu, kena tengokkan yang kawan lelaki jugak.. Aku pun semangat la time tu.. Budak2 kan, bila diberi tanggungjawab & kepercayaan mcm tu, for sure la teruja..

Sedang aku dok perati the boys solat, aku mcm konpius.. Eh, apsal derang kepakkan tangan masa nak sujud.. Ini sudah salah.. Tangan kan kena kepit rapat2, jgn bukak ketiak.. Hahaha.. Makanya si pintar yang jahil ini betulkan tangan semua boys yg seakan2 mengepak itu.. Bebudak tu pun xde lak nak komplen or argue pape.. Ustaz/ustazah plak tak prasan lak depa katner time tu sbb xde sape pun tegur aku.. Sudahnya dah semua solat mcm perempuan.. Huhuhu, nak wat camne kan.. Adik beradik aku masa tu semua perempuan.. Abah plak salu solat di masjid.. So aku langsung xtau yg lelaki solat sedikit berbeza dengan perempuan.. Harap2 kawan2 lelaki aku tu tak trauma lepas kejadian tu.. Hehe..

So, dah lama x tgk2 kan Amali Solat, kali ni aku join balik.. Kena jadi fasilitator utk Kem Bestari Solat, Fasa 1.. Bebudak grup aku ni, boys darjah 2.. Sedih jugak, sudah berusia 8thn tp masih ada yang xtau kena solat brape kali sehari, berapa rakaat utk setiap waktu, bacaan2 dlm solat apa ntah lagi.. Tp aku berfikiran positif, selagi dibimbing, InsyAllah kanak2 ni mampu menjadi lebih baik daripada sekarang.. Ameennn..

Ok, mari layan gambar2 pula..

Cikgu doakan, kamu semua akan menjadi imam terbaik bila besar nanti, ameenn..

Sedang amali solat..

Sebahagian fasilitator

Makan time..

5 comments:

Setelus Hati Zinnirah said...

ahahaha....takpe la cik wani oi... dah cik wani pun kecik lg time tu kan.... diorg trauma xpe.. jgn ade yg jatuh ati n simpan sampai skrg udah ler.. nnt marah la cik abg hazar u tu..ahahahaha

HaZaR eL-DieN said...

jgn ade yg jatuh ati n simpan sampai skrg udah ler.. (ape maksudnye cik nuyui???)

Anonymous said...

ajaran baru eh wani? rosak... ;p

Anonymous said...

wah kooL...seronok baca pengaLaMaN cekgu wani nie..uhuu..best beb.. hmm

CIda said...

weh.. harrasment tu betul2kan tangan lelaki.. haha.. tapi lucu la kisah ni. takut ada yg ikut solat camtu sampai sekarang.. haha.. takkanla kan..