CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Wednesday, October 14, 2009

Sup Ayam Sungguh Enak Dimakan Begitu Saja

Cerita positif: Aku mempunyai daya ingatan yg kuat terhadap lirik lagu (yg lagha apantah lagi).. Banyak lirik lagu yg aku boleh hafal dengan baik walopun dah lebih 10thn x nyanyi lagu tu.. Contohnya lagu sek rendah dulu, lagu negeri Johor etc.. Kalo tgk rancangan Jangan Lupa Lirik, aku lah yg x pasal2 emo sbb kebanyakkan lagu yg depa xdpt jawab tu aku tau!! Eeeeee, geram sampai mls dah nak tgk.. Hahaha... (emo + dengki ni..)

Cerita negatif: Disebalik ke'terer'an aku mengingati lirik lagu, aku adalah manusia pelupa bila nak mengingati resepi masakan.. Ini series lupa tahap makan semut.. Sbb tu aku sungguh pelik x terkata bila tanya resepi kat mak, anytime lancar je bgtau apa yg bhn2 yg diperlukan.. Gifted sungguh sapa yg ada skill mengingati resepi ni...

Cerita dulu2: Masa KPLI di Cheras dulu, aku suka makan satu sup cendawan kat food court Tmn Tenaga.. Series sup cendawan yg sedap + pekat + enak berkrim.. Rasanya MekJa, Kak Ida, Kak Fin2, Kak Nah, Kak Reza n semua hosmet aku pun suka makan kat situ.. Tp biasa la kan, tipikal aku yg buta resepi ni mana la nak tau apa dia campak dlm sup tu sampai sedap dan pekat..

Cerita sekarang: Hosmet aku Kak Yani yg terer memasak tahap dewi masakan ni mempunyai kehebatan membuat sup ayam yg rasanya 80% mcm sup cendawan yg aku suka tu.. Jadi apa lagi, setelah sekian lama tertangguh nak cuba sendiri, akhirnya td aku berjaya juga buat dan salin resepi tu agar x basah dek hujan, x lekang mcm rambutan, kekal dalam ingatan...

Ok tuan2 dan puan2.. Kita sediakan bahan2nya dulu..

BAHAN2:
A) Sedikit kulit kayu manis, bunga cengkih dan bunga lawang.
B) Beberapa ulas bawang merah, bawang putih dan halia dihiris nipis.
C) Lada hitam secukup rasa ditumbuk.
D) Objek berbiji2 yg tidak tahu apakah namanya juga ditumbuk.. (Kak Yani kata rempah, tp xkan rempah je namanya... aihhhh..)
E) Ayam, daging, udang, sotong, cendawan atau apa sahaja menu utama sup.
F) Serbuk sup
G) Sedikit daun bawang, daun sup, cabai burung dan limau nipis.
H) Garam dan aji secukup rasa

CARA MEMBUATNYA:
1) Tumis bahan A.
2) Bila dan naik bau sket, masukkan pula bahan B.. Juga kena tunggu sampai naik bau dan kekuningan.
3) Masukkan sedikit air.
4) Masukkan pula bahan C&D. Tumis lagi..
5) Masukkan serbuk sup plak.. Tak payah bancuh, agak2 je nak pekat mcmana..
6) Masukkan bahan E. Tambah lagi air jika perlu. Tunggu sampai masak.
7) Bila bahan E dah masak, masukkan garam dan aji secukup rasa.
8) Potong sedikit cabai burung utk rasa lebih pedas.. Sedikit je ok, sbb lada hitam dah letak td kan..
9) Hias dengan daun bawang dan daun sup.
10) Perah limau ketika nak makan.. Jgn perah siap2 dlm periuk tu.

Nota Kaki:
Lain org lain cara buat supnya. Di Kedah, mak aku buat sup, blender je semua bawang n halia pastu curah terus dalam periuk berisi air.. Pernah tanya abg cekli, ikut resepi dia dlm sup x pernah letak blackpepper takut rasa jd lain..

Jadi..Ini lah hasil sup ayam sebentar td..


Pergi ke kedai berjumpa nyonya,
Nyonya membeli buah kuini,
Kalau tuan bijak orangnya,
Apakah namanya biji2 ini?

Gambarajah menunjukkan bahan D yang tidak ku ketahui namanya..

Sekian.. Selamat Mencuba!

9 comments:

aza_idyllix said...

beliau ialah rempah kak..klu xcaye tnye sy mwehehee...

areknee said...

biji itu namanya ketumbar =))

CIda said...

yup ketumbar.. hehe.. babe, mengingat resepi bkn gifted.. igt resepi ialah tanda2 org rajin memasak. ekekeke.. sama mcm igt lirik, sbb rajin nyanyi sambil dgr lagu..

kemat said...

blog resepi masakan dulu ada lagi ker... dulu pernah try charkweytiaw hasil resepi kat sini... menjadi gak... tapi dah lama tak masak ..lupa lak..mana nak carik balik resepi tu...

Azwani Shaari said...

to fikri: kat kltn mmg dipanggil rempah kot ek...tp rempah kan ada mcm2 jenis rempah.. huhuhuh

to areknee:
bijak2, sebbaik x offer hadiah kalo sape jawab betul.. dah google ketumbar, mmg sebijik2 kuar biji ketumbar ni..hehehe

to kak cida:
tp mslhnya, guwa masak benda yg sama berulang2 kali pun lupa gak..huhuhu

to kemat:
wahhhhh terharu lak rasa bila ada org cuba resepi tu...*blushing* hurmm, lama dah x buat char keow teow, sini xpernah jupe keow teow pun.huhuhuh

PakciQue said...

Alamak. Jadi blog resepi sudah.

Azwani Shaari said...

haha.. tu namanya blog satu malaysia...:P

Anonymous said...

cik wanie cyg..xder kitchen skills pun xper, janji willing to learn..tu yg ptg lama2 pandai la..x semestinyer owg kawen pandai masak.(hehehe..hari2 makan kedai lama2 leh pokai..)-kakespie dh antar email dh.

Azwani Shaari said...

hehe.. tu la, baru nak pupuk kitchen skill ni... btw, dah email ek? xde new email masuk pun..