CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Tuesday, September 20, 2011

Bila anakandaku gering..

Hadif x pernah lagi jatuh sakit seteruk ini.. Teruk sampai beliau sudah x aktif utk bermain dan bergurau senda.. Bermula time cuti umum Jumaat lepas, dia muntah kul 3.30am.. Muntah selepas terbatuk masa tgh tido & muntah itu adalah sangat banyak.. Habis cadar & tilam kebasahan.. Ingatkan muntah skali tu je.. So, tukar baju segala, terus angkut toto bentang kat ruang tamu.. Tengah dok tukar2 baju baru tu, Hadif muntah lagi utk kali ke-2..

Dah selepas itu, bermula la episod muntah2 sampai ke pagi.. He vomited for more than 20times! Sampai dah xde apa dlm muntah dia.. Poor little baby :( So, pagi2 hari dimana semua org lena diulit intan (sbb cuti umum, kan?), ktorang pun kuar mencari klinik mana yg bukak.. Kebanyakan klinik tu dah bukak, tp doktornya lum sampai.. Mujur la ada satu poliklinik 24jam kat area Gombak ni.. Doktor checked & bagi ubat muntah, angin & antibiotik.. Ubat muntah tu makan kat klinik gak.. Otw nak balik umah, dah Hadif muntahkan ubat tu.. Terus patah balik ke klinik, mintak nasihat doktor & mintak dia buatkan surat utk refer ke hosp tawakal kalo Hadif still muntah.. (Hadif ada medical card, rugi lak kalo x guna).. Doktor pun bg skali lg ubat muntah & if muntah gak pastu terus refer ke Tawakal.. Btw, lepas makan ubat tu kena gap sejam sblm bg dia minum air or makan pape.. Jdnya utk membunuh sejam yang panjang tu, ktorang gi taman tasik sri gombak, amik angin di pagi hari cuti, benda yg x pernah dibuat sblm ni.. Salunya hari minggu mesti membuta bagai ashabul kahfi :P

Alhmdulillah, Hadif stop muntah tp bersambung lak diarrhea.. Sampai hari Ahad still diarrhea, bawak balik ke klinik tu & doktor bgtau yg virus dlm tubuh Hadif xleh nak kuar melalui vomit, tu yg dapat diarrhea.. Aku pun berjangkit skali dpt penyakit muntah2 Hadif, so dapat la MC hari Isnin semalam, dengan babanya skali MC coz muntah2.. Doktor syak mmg berjangkit dari Hadif.. Huhuhu..

Stop je cirit-birit, Hadif dapat demam panas lak.. Aduhaii si anak, kesian sungguh.. Mlm tadi suhu naik sampai 39.4 darjah celcius.. Makin dibasahkan kepala ngan air asam jawa, makin naik plak suhu dia, gi la semula ke klinik tu & masukkan ubat bontot plak.. Alhmdulillah, skarang demam dia dah beransur pulih.. What a relief :)

Budak demam dibaluti kain je masa kat klinik coz doc nak monitor suhu..

Baba suapkan biskut..

Baba yang sangat caring! Thx sayang, we love you :D

Bila Hadif x sihat:
1) Selera makan x menentu.. Pernah skali, dia reject bubur, breastmilk etc.. Just nak makan roti je.. Pernah jugak, dia reject semua makanan, mau breastfeed je.. He becomes a fussy eater..
2) Dia banyak tidur, clingy, merengek2 mau didukung.. Dah xmo senyum, xmo main.. Huhuhu..

5 comments:

Miss Sunshine said...

Akak, anak sedara saya pun cmtu jugak.. sampai kene admitted dua hari sebelum hari raya.. lepas tu masa raya, asyik ciri birt je.. kesian die... Alhamdulillah sekarang dah ok..

Saya doakan hadif comel cepat sihat tau..

FirJah said...

owwhhh nampaknya bermusim la... bukan hadif sorng ishrai jugak gitu...di pagi hari isnin kul 2 pg batuk n muntah.. pastu ber2kan dia so tidur semula tp asyik terjaga..

esoknya ingtkan dah ok, siapkan dia ke nursery, dlm keta otw dgn baba, tiba2 termuntah lagi yg telah membusukkn kereta baba.. so cancel antar nrsery ,patah balik terus baba ambik cuti..

balik2 tido, jaga2 muntah lg 4 5 kali la..so mama amik KDK terus bw g hspital pakar annur.. smpai turn doc kata kerongkng dh merah benagkak, kahak byk, batuk, dmm.. so terpaksala guna gas cairkn kahak..dan di beri 6 jns ubat..dan alhamdulillah arini dah ok..

Ujian utk kita mamababa mereka.. moga anak2 kita sntiasa sihat & ceria2 selalu..aminn

linazamaba said...

alahai ciannye menantu...hehhe
Zara pun sama la seminggu pas raya tu..muntah2..teurs bwk gi klinik..mujur cepat bwk klinik..esoknye siap mc le ibunye..alhamdulillah sehari je demamnye..mmg pas sehat demam tu dah kurg nak mkn bubur nasi smpai la hari ni..roti + nestum dia nak..
Semoga hadif cepat sembuh ye...Wani nasib baik kan dah pindah sini, kalo sorg2 kat swk lagi mesti lagi sedeyyyy..huhuhu..

Anamarza said...

anak demam kita sebagai ibu mmg akan risau, even demam nya sikit nikan pulak sampai muntah2, moga hadif cpt sembuh

Azwani Shaari said...

thanks semua.. alhmdulillah hadif dah discharged..syukur sangat2..